Friday, April 8, 2011

Katakan TIDAK untuk makanan ringan...


Katakan TIDAK untuk makanan ringan

.: Semua orang tahu makan ringan a.k.a makanan rapu yang merapu nie tak baek tuk kesihatan kite especially anak-anak kita yang sedang membesar..

.: Ingredient die mengandungi gula yang berlebihan, perasa tambahan yang memikat selera anak-anak sehingga tak mo makan nasi…

.: Sekarang nie aku berusaha tak memberi & membeli junk food tuk dini, kat sekolah cikgu die pun ade cakap tak bagus makan junk food.. (bak kata Dinie cikedik J)

.: Budak-budak nie selain cakap parents, cakap cikgu pun die akan dengar…

.:Ape yang aku cakap kat Dinie kalo kite makan cikedik nati tak pandai bace, ngaji, pastu cacing banyak dalam perut.. Kak yung nak ke macam tu??? Ok la nati kak yung tak makan lagi…

.:Al-hamdulillah setakat nie pe yang aku nampak kalo gi kedai memang die tak mintak cikedik, takut perut ade cacing…


Ermmmm sedap nyer,,, menjadi kesukaan kanak-kanak…

.:Same jugak kisah nye dengan air gas,, aku memang tak galak kan die minum,, al maklum la mengandungi jumlah gula yang berlebihan..

.: Aku slalu pesan kat My Laling kalo nak minum air gas or cikedik jangan depan anak…

.:Ade satu kisah tentang air gas nie… satu hari ade la pakcik nie dating umah mak aku, kaki sebelah dah kene potong,, pe lagi Dinie datang kat aku tanye nape kaki pakcik tue? Aku cakap la sakit… bile pakcik tu dah balik, adik-adik aku cakap kat Dinie :Pakcik tu minum air gas banyak sangat tu sebab kene potong kaki..: sampai sekarang die ingat kisah pakcik tue…


 Memang sedap dinikmati,, tapi tak baek tuk kesihatan…

Sebaik nye cegah dari awal jangan nati bile anak dah besar baru nak cakap owhhhh makanan tue awak tak boleh makan… padahal dari kecik die dah bese makan… fakir-fikir kan la… J

No comments: